Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i rosnące dysproporcje między środowiskiem uczenia się uczniów, opartym głównie na szerokim wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), a środowiskiem szkolnym, opartym na tradycyjnych metodach nauczania, wymaga od nauczycieli efektywnego wykorzystania i nadążania za potencjałem TIK w praktyce szkolnej również w przedmiotach nieinformatycznych. Mimo rosnących wskaźników komputeryzacji szkół w województwie małopolskim i realizowanych rozwiązań systemowych (np. program Cyfrowa Szkoła, projekt „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”), a także mimo udziału nauczycieli w wielu profilowanych szkoleniach w tym zakresie, nauczyciele rzadko wykorzystują narzędzia IT w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych.
Z badań wynika, że głównymi barierami wyżej wymienionego problemu jest głęboki deficyt świadomości potencjału wykorzystania nowych technologii do aktywnego włączenia ucznia w nauczanie, spowodowany nie nadążaniem szkoły za rozwojem technologicznym rodzącym nowe rozwiązania dydaktyczne i przyzwyczajeniem nauczycieli do tego, co znane. Przyczyną niewielkiego wykorzystania ICT w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych są: brak sprzętu (47%), czasu (30%) i umiejętności (8%), a powodem deficytu kompetencji nauczycieli w używaniu zaawansowanych technologii jest wiek i brak wymagań zawodowych do stosowania TIK w pracy. Nauczyciele na lekcjach pomijają edukacyjne środowiska internetowe w komunikacji i pracy z uczniem.
Podobne wnioski dotyczące deficytów kompetencji wynikają z analizy działań MCDN ODN w Tarnowie w regionie tarnowskim (analiza w projekcie: „Tablica interaktywna jako efektywne narzędzie nauczania”, 2009-2010 w szkołach Tarnowa, 2012). Dodatkowo spośród barier, na które wskazywali nauczyciele i dyrektorzy ww. szkół, jest nieumiejętność integrowania potencjału różnorodnych i rozproszonych narzędzi TIK, do których dostęp jest często komercyjny, z systemem pracy szkoły i programami nauczania i brak wsparcia z metodologii wdrażania TIK do pracy szkoły, która zniwelowałaby poczucie zagubienia wobec zmieniających się nowoczesnych rozwiązań w metodykach nauczania. Dotychczasowe niedostateczne rozwiązania systemowe opierały się na przekonaniu, że samo podniesienie kompetencji informatycznych nauczycieli wystarczy do włączenia przez nich dydaktyki cyfrowej do nauczania, pomijając kwestie metodologiczne. O niedostrzeganiu problemu świadczy już sam brak szczegółowych analiz dotyczących korzystania z TIK w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych i skupianie się na komputeryzacji szkół.
Natomiast badania dotyczące świadomości technologicznej uczniów wskazują, że posiadają oni stosunkowo wysokie umiejętności korzystania z TIK, wykorzystują Internet m.in. do edukacji i rozwoju. Uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych wykazują potrzebę, by prowadzone dla nich lekcje były ciekawsze i bardziej ich włączały w przebieg lekcji. Jedną z metod wprowadzenia takiej zmiany jest włączenie TIK do lekcji.
Taki model będzie zgodny z wytycznymi polityki regionalnej województwa małopolskiego w zakresie rozwoju kapitału intelektualnego, budowy infrastruktury regionu wiedzy i z centralną wizją zmian w polityce wspierania nauczycieli nakierowaną na szkoły, jako spójny organizm. W jego opracowaniu uczestniczyć będą nauczyciele i uczniowie, specjaliści edukacji cyfrowej, eksperci TIK, bibliotekarze, psychologowie, pedagodzy i twórcy oprogramowania edukacyjnego. Dzięki projektowi zarządzający szkołami otrzymają wskazówki do wprowadzania dydaktyki cyfrowej w wybranych przedmiotach nieinformatycznych, nauczyciele i uczniowie zaś otrzymają nowoczesne metodyki nauczania i materiały wspomagające proces nauczania-uczenia się.
Taka forma wsparcia, której kluczowym elementem stanie się Centrum Dydaktyki Cyfrowej (CDC) w ramach projektu, umożliwi testowanie i wypracowywanie nowych rozwiązań modelowych, dając wsparcie merytoryczne nauczycielom i możliwość przetestowania produktów projektu. Wypracowany produkt będzie mógł służyć szkołom w całym kraju. Projekt docelowo wpłynie na zwiększenie częstotliwości korzystania przez nauczycieli z TIK na przedmiotach nieinformatycznych, podniesie poziom edukacji w województwie małopolskim i spowoduje w dłuższej perspektywie wzrost wydajności pracy, gdy uczniowie, już jako osoby dorosłe, podejmą zatrudnienie.
Potrzeba realizacji projektu była konsultowana z kilkudziesięcioma nauczycielami i dyrektorami gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych w województwie małopolskim, zwłaszcza nauczających j. polski, j. angielski, matematykę i geografię z przyrodą. Z konsultacji wynika, że podjęte w projekcie działania będą cieszyły się zainteresowaniem użytkowników i odbiorców.
Poprawa do czerwca 2015 roku jakości nauczania w województwie małopolskim dzięki wdrożeniu i zastosowaniu rozwiązań i metod cyfrowych na lekcjach przedmiotów nieinformatycznych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
Uczestnicy
1. Wymiar docelowy:
2. Wymiar upowszechniania i włączenia:
3. Wymiar testowania:
Odbiorcy
1. Wymiar docelowy:
2. Wymiar upowszechniania i włączenia:
3. Wymiar testowania: